السبت، 25 سبتمبر 2021

حوار صحفي مع الكاتبة فاطمه عبدالناصر

 الاسم: فاطِمه عبدالناصر محمد (الزّهرآاء)


السن: 20 سنه


المحافظة: الدقهلية- مركز السنبلاوين


الموهبة: القراءه ، كتابة الخط العربى ، والشعر ، والروايات ، وخواطر صغيره


بدأتِ امتى؟ 

بدأت كتابة الخط العربى من الاعدادى،  أما الروايات والشعر بقالى تقريباً سنه


اكتشفتِها ازي؟ كنت بحب اشوف أعمال الخطاطين وبدأت أقلد ومره ف مره بدأت أكتب منة لنفسى


نوع الكتابة: خط عربى ، خواطر ، شعر ، روايات قصيره


مين دعمكِ؟ ف البدايه لم يدعمنى أحد ، اما الآن الدعم من عيلتى وبعض اصدقائى


إنجازاتك: لسا مليش إنجازات معروفه لانى مش كنت بعرض كتاباتى ، بس الفتره الجايه ان شاءالله يكون ليا إنجازات معروفه


جزء من كتاباتك: 


#اسكريبت 

"مكالمة تلفون"


قالت بحزن:في واحد جي يتقدملي النهارده


: بتقوليلي ليه دي حياتك وانتي حره فيها


: بس انت عارف اني بحبك ازاي هعيش مع واحد تاني وقلبي معاك انت


: انا اسف بجد 


ببكاء: بسهوله كدا اسف ليه عملت كدا م البدايه انت ال كنت بتجري ورايا وكل اما اقفل باب تحاول تفتح غيره حسستني انك متقدرش تعيش من غيري واني واني وفضلت تشحن ف قلبي لما عشقك مش بس حبك 


: بصي انا مش هنكر داه بس انتي غلطتي بردو انتي ال سبتي نفسك ومشاعرك ليا وانا لما قعدت مع نفسي وفكرت لقيت ان صعب اتجوز واحده رخصت نفسها بسهوله كدا 


ببكاء: بس انا مرخصتش نفسي انت ال وعدتني بالجواز 


: واي حد يقولك هتجوزك تصدقيه هو انتي عيله وبعدين اي ال يضمنلي انك مكلمتيش غيري 


ببكاء: بس انت عارف اني ملتزمه فاكر لما كانت بوستاتي كلها دينيه 


: كنتي ملتزمه لكن حالياً لا


: ومين ال جرني للعلاقه المحرمه دي واقنعني انه عادي مش انت 


: متعلقيش غلطك عليا لو انا لقيت الباب مقفول ف وشي من الأول مكنتش كلمتك انتي ال فتحتي قلبك بسهوله


مسحت دموعها وقالت بثبات: كلامك جارح اوي بس انا استاهل

 تعرف انك كنت بداية كل حاجه غلط ف حياتي بسببك بقيت بأخر صلاتي علشان اكلمك بسببك خنت ثقة اهلي فيا بسببك زعلت ربنا مني وف الآخر بعتني بنص الطريق 


ثم اغلقت الهاتف وقلبها يعتصر ألماً

مر الوقت وحضرت نفسها وخرجت لتقابل الشاب المتقدم لخطبتها 


جلست معه والحزن يخيم على وجهها 

استرسل ف الحديث معها وفي وسط حديثه اخبرها شيئاً قال لها بالحرف وكأنه يفتخر بكلامه

: تعرفي ان انا كلمت بنات كتير بس سبتهم علشانك انتي لأني عرفت انك بنت على خلق وانا عمري ماهوافق اتجوز بنت مشيت معاها


تعالت ضحكاتها حين سمعت تلك الجمله قائله بسخريه

: عارف البنات ال انت سبتهم انا واحده منهم بردو اتسبت علشان مستحيل يتجوز بنت كلمها قبل الجواز


__________

مرت الأيام وذهب حبيبها لخطبة احد الفتيات 


الفتاه كانت في غرفتها تبكي وتحدث احدهم قائله

: في واحد جي يتقدملي النهارده ازاي هعيش مع واحد وانا قلبي معاك


اجابها بسهوله : انا اسف 


" الدنيا مثل الدائره ماتفعله اليوم تلقاه غداً ولا يظلم ربك احدا سيرد الدين يوماً بعلمك او بدون علمك ف استقيموا يرحمكم الله "


بقلم #الزهراء ✍🏻


الكتب الي اشتركتي فيها: مشتركتش ف كتب قبل كدا


اشتغلتي ليدر او مؤسسة قبل كده و في كيان ايه؟ لا


الكيانات الي كنتي فيها: مدخلتش ف أى كيان قبل كدا


نفسك توصلي لأي في مجالك: أنا واخده الكتابه ك هوايه بس ف مجالى الدراسى بإذن الله نفسى ابقى حاجه كبيره فيه


تعرضتِ لحاجة احبطتك قبل كدَ في مجالك: اها كتير


رسالة تحبي تقوليها لغيرك: ابنى نفسك بنفسك وادعم نفسك بنفسك متستناش حد يدعمك ولو ب كلمه


ايه اول اعمالك وهل فخوره بيها وبطريقتها ولا لا سواء كان سرد أو حوار او حبكه: مليش أعمال معروفه بس أول حاجه كتبتها عرضتها على أهلى وبعض أصدقائى وعجبتهم جداً وفرحوا بيها ، ودا شىء فرحنى جدا وحسسنى بالفخر


استفادتي ايه من تجربتك:

لما أقع لازم أقوم لواحدى مستناش حد يقومنى


اكتر عيوب فيك ك كاتب ونفسك تغيرها: مش عارفه عيوبى لإن طبعاً محدش بيشوف ف نفسه عيوب بس دايماً بدعى ربنا يوفقنى وأكون كما يحب أن أكون


السؤال الأخير ايه تقييمك لنفسك: مقدرش أقيم نفسى بس فخوره بنفسى جداً

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مشاركة مميزة

 حوار صحفي مع  الاسم: آيه محمد قلشه طه السن:18 سنه محافظه: الجيزه مركز البدرشين الموهبة: الكتابه بدايتك كانت ازاي: كنت دايما بكتب التعبير كا...