السبت، 25 سبتمبر 2021

حوار صحفي مع الكاتبة منة الله محمد

 الاسم: منة الله محمد

السن: 21

المحافظة: المنوفية

الموهبة: كتابة الروايات والخواطر.


بدأت امتي؟ بدأت معايا من تانية إعدادي بس قطعت في تالتة اعدادي و فضلت ست سنين موقفة كتابة بسبب ظروف معينة و رجعت اكتب تاني في تالتة جامعة


اكتشفتها ازاي؟ كنت بحس افكار و بتخيل حاجات كتيرة و كنت بحس ب انجذابي للورق و القلم و اني امسكهم و اكتب حتي لو كنت بطلع حاجات ضعيفة و الموضوع زاد معايا دلوقتي و بقا بيجيلي افكار كتيرة و حلوة جدًا ف ابتديت اكتب روايات وخواطر.


نوع الكتابة: أكشن ، رعب ، فانتازيا ، خيال ، غموض ، إثارة ، خوارق ، بوليسي ، خيال علمي

كل ما هو أكشن لاني بحب اللاين دا جدًا♥️


مين دعمك؟ قلة قليلة جدًا اللي دعمتني يتعدو علي صوابع ايدي زي ما بيقولو يمكن اتنين او تلاتة فقط لان معنديش صحاب قريبين مني كتير الا بسيط اوي و أول اللي دعمني أخويا الكبير شجعني إني أبتدي و باركلي علي اول رواية و كنت فرحانة جدًا.


انجازاتك: انا رجعت أكتب من حوالي شهر بالظبط

كتبت في الفترة دي روايتين حبيتهم جدًا وكل اللي قراهم حبهم و كتبت مجموعة خواطر حقيقي حبتهم برضو جدًا.


جزء من كتاباتك: دا بارت مفضل اوي علي قلبي من تاني رواية كتبتها ( رواية انفصام منذ الولادة)


نهضت من فراشي بعد تفكير عميق في كل تلك المصائب التي تحدث و التي لا أري لها أي تفسير .

خرجت من غرفتي كانت في الطابق العلوي ثم نزلت إلي الأسفل لأجد إليزابيث واقفة تستند إلي الحائط بيد و واضعة اليد الأخري علي معدتها كأنها تعاني من شيئًا ما ، نزلت إليها مسرعًا لأراها هل هي بخير أم ماذا.

-أمي ماذا يحدث أأنتِ بخير؟

-عليكَ الذهاب إلي الجامعة يا إستيڤين !

-لا يا أمي لن أتركك هكذا!

-نفذ أوامري يا إستيڤين أرجوك أنا بخي..... 

لم تلبث أن تكمل جملتها حتي سقطت علي ركبتيها و يداها و استمرت في إخراج سائل أسود من أعماقاها !

-أمي ماذا يحدث يا أمي.

-سأموت يا إستيڤين إن لم تذهب ، أرجوك إذهب و حرر جسد إيڤيلين و سوف أشرح لك كل شئ!

-أهذا سيجعلك بخير؟

-هذا سيجعلني أحيا ، أسرع يا استيڤين أرجوك!

-حسنًا يا أمي أعتني بنفسك لن أتأخر!

خرجت مسرعًا ، أوقفت أحد سيارات الأجرة و اتجهت إلي الجامعة مباشرة ، هرعت إلي غرفة التشريح خاصتي ، فوجدت إيڤيلين ممددة كما حدث ليلة أمس و لكن باختلاف أن جميع أعضاءها بسلام عدا قلبها كما أخبرتني أمس بدأت في كتابة تقرير سبب الوفاة و بدأت في خياطة جلدها و لكني كلما مسست جلدها وجدت شيئًا ما يدفعني للخلف ، ولكنني كنت أقاوم من أجل إليزابيث ، كنت أتقدم للأمام ، و أحاول خياطة هذا الجلد و دفن جثة إيڤيلين و فجأة قد أظلمت الغرفة تمامًا رغم أننا كنا في النهار و كانت جميع أضواء باقي الجامعة منيرة ، وجدت الغرفة مظلمة ، وجدت جميع أدوات الجراحة من حولي تتحرك ، يا إلهي ماذا يحدث! 

تتجه نحوي و كأنني قطعة مغناطيس تجذب كل ذلك الحديد ، و لكنني كنت متمسكًا بإيڤيلين و أستمر في الخياطة ، ثم اقترب ذلك المقص الجراحي مني و أدخل دبه الحاد في أعماق ذراعي صرخت بألم شديد ، حقًا تأوهت من شدة الألم ، لقد اخترق عظامي!!

ولكنني أوشكت علي خياطة جرح لذا حاولت الأ أستسلم و لكنني كنت أوشكت علي غلق الجرح تمامًا حتي وجدت أداة جراحية آخري تطعنني في ذراعي الأخر ، حقًا لم أستطيع التماسك ، كدا أتهاوي قد اخترقت تلك الأداة جسدي أيضًا هذه المرة بل و نفذت من الجهة الأخري فسقطت أرضًا و أغمضت عياني و لم أستطع المقاومة.،.


و دول خاطرتين كتبتهم: 

أشعُر أنني مُبعثرة الأفكار ، عقلِي يَحتوي علي اشْلاء من التفكير المتناقض ، أقفُ أمام أوراقي شاردة الذهنِ مضطربة الخُطي ضيقة الأُفق ، ينتابني العديد من المشاعر المُتنافرة المُتصارعة المُؤذية ، كأن أحدهم يقسمني إلي نصفينِ ، ثم يُعطي النصفين إلي شَخصان مُتاضادان ، أحَدهم يأخذني للجحيم ، والأخر يأخذني للجنة ، أما عن النصفان ، فأحدُهما حبيس ذكرياتي المُؤلمة و الأخر إيجابي يتطلع للحياة ، كل ما أتمناه أن يَلتحم النِصفان و أن يطغي النصفُ الإيجابي علي ذاك النصف السجين المؤلم المثير للشفقة ...!

#منة_الله..،


كُل شِئ مُحبِط لِدَرجِة المّوت ، أشعُر أن أصَابِعي تَلتَف حَولَ عُنُقِي فَتَقتُلني ثُم تَلتَف حَولَ نَفسَها فَتنكسِر ، أشعُر أَنني أَفني مِن الدَاخِل ، أستَطيع سَماع صَوت تَحطِيم فِي أَعمَاقي ، أستَطيع الشعُور بِتَمزُق أعضَائي ، لا أستَطِيع المُقَاومة أو المُجَاهَدة، أشعُر و كَأنَني أخرُج مِن نَفسِي لِنفسي و أقتُلني....! 🖤

#منة_الله..


الكتب الي اشتركتي فيها: لسة بادئة من شهر زي ما قولتلك بس ناوية اطبع رواياتي مستلقة بنفسي أن شاء الله،.


اشتغلتي ليدر أو مؤسسة قبل كدة وفي كيان ايه؟ لا لسة ملحقتش بصراحة بس ناوية ان شاء الله


الكيانات الي كنتي فيها: للأسف يعتبر بشتغل مع نفسي بنشر علي الاكونت بتاعي في الواتباد و علي صفحتي ع الفيس بوك فقط..


نفسك توصلي لأي في مجالك: بالنسبة للكتابة نفسي رواياتي تتقري و يكون ليا اسم ، نفسي الناس تحب كتاباتي بجد و أفضل أكتب و تبقا كل رواية تبقا أحلي من اللي قبلها و تبقا معروفة إن منة الله بتكتب روايات جميلة❤️


تعرضت لحاجة احبطتك قبل كدة في مجالك: ياااه كتييييير جدًا بس الحمد لله كان عندي اللي يخليني أكمل و أثق في نفسي والله و هما التلاتة أربعة اللي قولت عليهم فوق دول بجد لو وصلت هيكونو هما أصحاب فضل عليا انهم شجعوني و مخلونيش أستسلم..


رسالة تحبي تقوليها لغيرك: لو عندك موهبة متدفنهاش ، لو عندك موهبة نميها ،و كمل فيها متستلمش لأي حد يحاربك ، بجد متسمحش لحد يوقعك ، خلي عندك يقين إنك هتوصل ، الموهبة دي نعمة من عند ربنا متسيبهاش ، خليك واثق إنك هتوصل بس إنت اعمل اللي عليك.،


ايه اول اعمالك وهل فخورة بيها وبطريقتها ولا لا سواء كانت سرد أو حوار أو حبكة: أول أعمالي كانت رواية اسمها سقر ، كانت رعب و أكشن و فانتازيا و في نفس الوقت مكانتش طويلة جدًا كل الناس حبيتها بطريقة متتوصفش و مكنش حد مصدق ان أول رواية ليا و ب المستوي دا و كان كله بيقول مكناش نتوقع ، جابت إقبال كبير و حب كتير و حقيقي كنت مبسوطة فخورة بيها جدًا جدًا جدًا فوق مما تتخيلي و بعدها بقيت اكتب أجمل و أجمل بفضل الله..



استفادتي ايه من تجربتك: استفدت إني مينفعش أستسلم للفشل أو للإحباط ، حتي لو الكل بيهاجمني و فيه واحد بس بيدعمني أنا همشي ورا الواحد دا ، و الواحد بكرا يبقا مية و المية بكرا تبقا ألف ، استفدت إني بتعلم من غلطاتي و بطور نفسي ، استفدت إني أسلم نفسي لموهبتي و أشيل كل السلبيات اللي الناس بتبخها من دماغي و أمشي في طريقي و هوصل ، أصل السكة مش مفروشة ورد بصراحة بس أخرها هتتفح البساتين♥️🦋


اكتر عيوب فيك ك كاتب ونفسك تغيرها:. مش عارفة هبقا مغرورة لو قولتلك مش شايفة عيوب أو خلينا نبقا أدق شوية لسة مكتشفتش عيوبي أو حد علقلي وقالي فيكي عيوب كذا و كذا الحمد لله لحد دلوقتي كله بيشكر فيا بس أنا في أتم الإستعداد للنقد و هستقبله بصدر رحب جدًا سواء كان نقد بناء أو هدام

فلو كان بناء فيا أهلًا وسهلًا هستفيد منه

لو كان هدام فيا أهلًا و سهلًا أنا بحب كتاباتي جدًا فمش هسمعلك و أنت هتوقفني ع رجلي اكتر..


السؤال الأخير ايه تقييمك لنفسك: أنا من وجهة نظر نفسي الحمد لله أقيمني ٩ من ١٠ لأني لسة بادئة و مستوايا الحمد لله في ليڤيل عالي بناءً علي كلام صحابي و الناس اللي حواليا ولكن صعب إني أقيم نفسي لأني لسة في أول الطريق ولسة هطور أكتر و أكتر عشان مش ناوية أقف لسة واثقة إني هقدر أكمل و أكتب تاني و أعمل حاجات أجمل بكتير.❤️

هناك تعليق واحد:

مشاركة مميزة

 حوار صحفي مع  الاسم: آيه محمد قلشه طه السن:18 سنه محافظه: الجيزه مركز البدرشين الموهبة: الكتابه بدايتك كانت ازاي: كنت دايما بكتب التعبير كا...